En hel vecka med friska familjemedlemmar. Man kan ju inte önska sig mer! Tiden gick så fort att jag har ingen aning om vad vi gjorde! Helgen spenderades i lyxens tecken! Familjemys på fredagskvällen med god mat och lugn och ro. På lördagen hade vi barnvakt på kvällen så jag och Dennis fick ensamtid med middag och bio samtidigt som Elsa fick ensamtid med farfar och farmor. På söndagen kom mina föräldrar över och åkte pulka med Elsa (som somnade i pulkan) och vi kunde storhandla i lugn och ro. Så den här veckan har varit helt perfekt, synd bara att helgerna är så korta! :/ Maten blev något åt det här hållet:

Måndag: Köttbullar med potatis och brunsås
När man gör köttbullar ska man göra stor sats och frysa in. För hur gott är det inte med hemmagjorda köttbullar utan att behöva göra jobbet? Jag gjorde en stor sats i julas som vi nu tog fram lite av och kokade potatis till. En god hemmagjord brunsås och lingonsylt satte pricken över i:et.

Tisdag: Potatissoppa med bröd
Efter spenatsoppa är det här min favoritsoppa! Enkel att göra, supergod, mättande och man kan variera den till förbannelse om man känner för det! Den här gången vart det en currygul soppa med purjolök och dragon. Till det ett gott surdegsbröd med russin och kanderat äpple!

Onsdag: Makaronilåda
Mums… Det var länge sedan vi åt den här rätten. Det är ju hur gott som helst men man ska inte äta den för ofta för då tröttnar man! Men den går ju att variera en hel del också, men den här veckan vart det ”originalet”.

Torsdag: Ugnspannkaka/ Fläskpannkaka
Gud vad vi tjatar på med pannkaka i alla dess former. Men nästa vecka lovar jag att vi inte ska äta pannkaka! (Hoppas jag kan hålla det) 😛

Fredag: Ryggbiff med Pommes frites och Balsamicosås
Man måste ju fira att det är helg, eller hur? Eftersom vi har frysen full med ekologiskt fint kött kan man lätt unna sig en fin ryggbiff utan att behöva fira något mer än helg! Lite extra lyxigt blev det med hemmagjorda pommes frites och den härliga balsamicosåsen vi blev bjudna på förra helgen. Men eftersom vi åt nötkött gjorde jag såsen på viltfond vilket gav såsen lite mer must.

Lördag: Ute middag
Dagen började med brödbak och ostkakebak! Sedan följde årets första barnsång så det var sång och dans på förmiddagen. Kvällen bjöd på barnvakt = Middag och bio. Vi åt på Restaurang Parma i Sundbyberg och sedan såg vi Hamilton på vår favorit biograf – Filmstaden Råsunda. Jag åt en kycklingrätt med parmaskinka, mozarella och örtsås och Dennis körde på oxfilé med tre såser. Maten var helt ok och det är ju inte varje dag man får sitta i lugn och ro och äta och prata! 🙂

Söndag: Delizie
Veckans nya recept vart improviserat. Jag körde på pasta receptet som jag gjorde för två veckor sedan och sedan en enkel tomatsås på färska tomater. Det vart jättegott och den kommer att göras fler gånger här hemma!