VAB-vecka nr 2… Det är tur att man är två så man kan dela på det. Den här veckan blev det min tur att vara hemma. Inte helt fel med tanke på att hon var pigg och glad. Så vi fick en hel del kvalitetstid lill-skrot och jag! Sedan var det halvdag på fredagen så då åkte vi och köpte ny bil! Helgen spenderades åt att bygga lite här hemma och att äta middag med några nära vänner på lördagen, inte fel alls! 🙂 Veckans mat:

Måndag: Chilli con carne
Här var det sting i maten! Tyvärr hade vi inget pitabröd så det fick duga med ris till. Det som skiljde från receptet den här gången var att jag gjorde det till ett långkok. Jag bytte ut krossade tomater med 3 hackade tomater. Kokade det med köttfärsen, olja, buljong, lök och vitlök i en gryta. Sen tog jag två burkar med vitabönor och smaksatte med chilli, sambal oelek, sweet chilli, oregano, paprika, ajvar rellish och tacosås.

Tisdag: Fransk vitlöksfisk
Ett nytt fiskrecept från Arla. Påminner lite om vår favorit fiskrätt fast man gör den från grunden! Den blev jättegod, saftig och vitlökig! Pressad potatis med smör passade utmärkt till. Sedan kunde jag inte hålla mig från att göra stuvad spenat till med lite riven västerbottenost i – mums!

Onsdag: Pasta bacon i ugn
Så gott och så enkelt, har jag sagt det förr?

Torsdag: Raggmunk och bacon
Hederlig Svensk husmanskost. Däremot testade jag att ha i riven lök i dem och det var inte alls fel. Supergott och smakade mer som kroppkakor – alltså mer matigt och mindre pannkakssmak! Självklart serverade med hemmagjord lingonsylt!

Fredag: Helstekt fläskfilé med potatisklyftor
Lite fredagslyx var vi värda samt att vi firade den nya bilen! 🙂  Jag gjorde en rubbing på: peppar, citrus grillkrydda, chill och flingsalt. Putsade fläskytterfilé och gnuggade in den i 3 st pressade vitlökar. Rullade köttet i rubbingen och stekte i grillpanna på hög värme så ytan fick fin färg. Sedan in i ugnen med potatisen i 15-20 minuter- Serverade med beranaisesås och cremé fraiche blandad med sweet chilli!

Lördag: Fläskfilégryta och potatisgratäng
Bjudmiddag hos familjen Torne.  De var modiga nog att bjuda på nytt recept och det gjorde de helt rätt i. Det var en mustig gryta som bröts av med en hemmagjord potatisgratäng men mycket vitlök. Det receptet ska jag sno, tro mig! Sedan blev vi bjudna på gino på banan, hallon och kiwi till efterrätt. YUMMIE!

Söndag: Spagettigratäng
Veckans nya recept från tips av min kompis Lovisa Torne. Det är så kul att få tips om nya recept, så tipsa mig gärna! 🙂 Det här receptet kommer att användas flitigt och det har potential att experimenteras med!