Tredje veckan och still going strong. Fortfarande god mat och inspirerande recept. Den här veckan körde vi en mysig lördag med trerätters och gäster. Temat var LCHF med guldkant så här ska vi inte hänga upp oss på att räkna kalorier ;).

Måndag: Köttbullar med blomkål
Storhandlings-måndag=sen-middag=snabbmat. Den här måndagen hade Ica maxi i Barkaby en provsmakning av Nilssons lyxköttbullar. Vi provsmakade och köpte en påse med oss hem. De är 92 % nötkött och smakade väldigt gott. Dessutom slapp man ”mamma scans prutten” när man öppnade påsen. Fick även ett tips från ”instruktören” att om man ska steka frysta köttbullar ska man hälla på vatten (gärna kolsyrat) + lökkrydda för att det ska gå snabbare och att bullarna inte ska bli hårda på ytan och kalla inuti. Det funkade bra och så fick man en liten fond till på köpet. Ett stort minus däremot är att det inte är svenskt kött :(.

Tisdag: Mejerifri tomatsoppa med avocadoägg
Njaaaaa….. Alltså tomatsoppa är ju supergott och enkelt men den här var mest sur. Jag brukar ju steka löken i socker för att komma undan tomatens syrlighet och det kommer jag ju inte direkt undan med. Jag trodde att kokosmjölken skulle ge sötma men inte nog för vår smak. Avocadoäggen däremot var goda och ett helt nytt sätt för oss att äta avokado på.
3 av 5

Onsdag: Ostpanerad torsk med remouladesås
Veckans fick blev torsk igen. Lite insnöande på det för tillfället… Denna gången testade jag att panera fisken i ost och mandelmjöl och det blev mer eller mindre katastrof! Första receptet då jag började undra om jag läst fel eller vart felet låg. Det gick ju inte alls att panera i blandningen och allt blev bara till en gegga som ramlade av. 1/3 av fiskbitarna fick panering och visserligen blev dem goda, men inte alls värt allt jobb och irritation. Till fisken åt vi blomkål och jag gjorde faktiskt inte remouladsåsen enligt receptet utan skippade gurkan och rödlöken, det blev gott ändå!
3 av 5

Torsdag: Våfflor
Jösses vad gott. Våfflor och jag går verkligen hand i hand och dessa var precis lika goda som vanliga äggvåfflor. Serverade med tinade hallon och vispad grädde. Det finns fler recept på våfflor jag vill testa men valde det här för att använda kokosmjölken som blev över från soppan.
5+ av 51

Fredag: Pizza Hut
Fredag och strömavbrott… Lagom kul när man planerat en mysig hemmakväll med pizza! Vi valde att inte sitta hemma och vänta utan åkte till Barkarby och Pizza hatten (som Elsa säger). Det finns inte jättemycket att välja på i kolhydraternas mecka tyvärr. Men jag valde en caesarsallad (säkert kort) och Dennis valde en pulled pork utan bröd/pommes och tog sallad från salladsbaren till istället (det går tydligen att lära gamla hundar att sitta).

Lördag: SkagenröraplättarKyckling i senapssås med kålmos och chokladmousse med jordgubbar
Middagsgäster och trerätters. Vi har inte gäster så ofta så när man väl bjuder in vill man bjuda ordentligt :). Gästerna tog emot LCHF med öppna armar och de gick inte hem hungriga! Förrätten gjorde jag med kesoplättar istället för vitt bröd, man kan även ta formbrödet eller kesobrödet och rosta om man vill ha mer tuggmotstånd. Vi hade ju kräftstjärtar över sedan fisken förra veckan så de fick agera räkor. Skaldjur verkar växa på mig och jag gillade det, i den lilla mängd det var! Varmrätten var underbar och att den var enkel att göra gjorde ju middagsbjudningen roligare. Till varmrätten serverade vi en avokado och gurksallad och drack ett Chardonnay vin ”Rawson’s Retreat”. Efterrätten var en ordentlig portion med mousse toppad med vispad grädde och färska jordgubbar. Det här receptet räcker lätt till 6 vuxna eller 4 vuxna och fyra barn.
5 av 5

Söndag: Ajvarkyckling med stekt vitkål
Tog fram lite väl mycket kyckling till lördagens middag så vi fick ”offra” oss med att äta kyckling två dagar i rad… Det här receptet gillade jag starkt (fast den var ganska mild i smaken). Vi hade bara mild ajvar hemma därför blev den väldigt barnvänlig. Nästa gång testar jag nog med stark ajvar. Det gick snabbt att förbereda och under tiden den är inne i ugnen har man tid att göra tillbehör. Egentligen räcker det med bara sugarsnaps men jag stekte även lite strimlad vitkål och tärnade röd paprika.
5 av 5

Övrigt under veckan
Lugn vecka när det kommer till ”övrigt” menyn!

Pizza
Fredagens planerade pizza fick bli lördagslunch istället. Jag valde det här receptet för att jag hade ju äggvitor över från veckans avocadoägg men nu även från chokladmoussen. Man vill ju ta vara på hela råvarorna man köper. I vanliga fall blir det oftast maränger av äggvitan men nu får vi hitta nya områden. På pizzan blev det en enkel tomatsås, skinka, lagrad riven ost, feta och paprika. Botten blev faktiskt bra och inte alls omelettig som jag var rädd för. Barnen reagerade inte ens på att det var otraditionell pizzabotten. Det var inte heller svårt att göra men det var lite ovant att bre ut ”degen” på plåten kan jag lova. Ett tips är att göra 4 små pizzor för att lättare kunna vända dem.
5 av 5

Och såklart en batch med granola, den här gången med choklad. Måste leta reda på lite frystorkade hallon att blanda i…

 

