Vecka två på året och livet rullar på. LCHF har blivit lite mer vardag och man behöver inte tänka lika mycket på vad man äter. Vi har hittat lite favoriter men testar mycket nytt fortfarande.

Måndag: Korvstroganoff med blomkålsris
Mejerifri korvstroganoff var helt nytt. Trodde nästan att jag testat alla former av korvstroganoff tidigare men aldrig med kokosmjölk. Det var supergott! Ungarna slukade maten och tog extra vilket är ett toppenbetyg! Använder falukorv med högt kött procent för bättre smak och mindre kolhydrater. 
5 av 5

Tisdag: Krämig spenatsoppa med ägg & bacon
Min och Elsas absoluta favoritmaträtt. Däremot var detta inte mitt vanliga recept utan mer smak av lök och ost så Elsa var skeptisk (såklart). Men jag ÄLSKADE soppan och kommer absolut göra den varannan vecka ;). Däremot vart det extremt mycket mat (räckte till två middagar och två luncher). Så nästa gång kommer jag halvera receptet och ta lite mindre vatten för att få mer av krämigheten…
5+ av 5

Onsdag: IKEA-style
VisningJag tog med mig barnen till IKEA för att inte vara i vägen när den lilla lägenheten skulle fyllas med folk. Vi lekte av oss lite på IKEA och köpte med oss lite flyttkartonger! Middagen blev stekt kycklingfilé med bea och lite av matvetesalladen. Bra mat till billig peng som vanligt på IKEA!

Torsdag: Spenatsoppa IGEN och pannkakor
Skönt med matrester som räcker till hela familjen. Den här gången gjorde vi mindre ägg (1 st var) och så fyllde vi på med lite pannkakor till efterrätt! Testade tredje pannkaksreceptet och dessa blev väldigt lika vanliga pannkakor! Serverades med tinade hallon och vispad grädde – mums!
5 av 5

Fredag: Italienska kycklingnuggets med avokadosallad
Fredag = Kyckling!!!! Ostiga nuggets med fräsch sallad. Dock så var alla våra avocado hårda som sten så det fick bli en sallad utan helt enkelt, slängde i lite tomat och gurka istället. Kycklingen var supersaftig och smakrik. Dressingen till salladen var lite ”vinägrig” som är en smak jag måste vänja mig vid. Jag gjorde två enkla såser att doppa i * Curry – creme fraiche, majonäs, curry,salt och peppar * Sweet chilli – creme fraiche, sweet chilli, el yucateco sås. Mycket gott och fredagsfeeling, men det tog lite tid att laga maten. Så nästa gång kommer jag förbereda lite för enkelhetens skull!
4 av 5

Lördag: Parmesangratinerad fisk med zucchinispaghetti
Ännu en lyckad (och enkel) fiskrätt… Denna mer förvånande då det var kräftstjärtar i (kan uteslutas). Ungarna petade visserligen bort dem men gillade fisken och ”spagettin”. Insåg att jag borde införskaffa en ”zucchini-vässare” för det var lite jobb med att hyvla och sedan skära spagettin. Dessutom blir den ju tunnare och mindre tuggmotstånd då.
5 av 5

Söndag: Örtbiffar med rostade grönsaker och Zucchinigratäng
Här kunde jag inte hålla mig till receptet direkt. Piffade biffarna med 1 ägg, 1 dl grädde samt finhackad lök. Efter de är stekta la jag in dem i ungen och hällde i grädde, kalvfond, soya och oregano i pannan och kokade ner till en mustig sås. Väldigt gott och festligt! Gratängen blev väldigt gräddig och lös, nästa gång testar jag nog att skiva zucchinin lite tjockare. Men smaken var god så den är värd en andra chans!
4 av 5

Övrigt under veckan
Lite sugna på bröd på helgerna så nu testade jag lite bakning igen. Glömde även att lägga med förra veckans lunchlådepaj så jag slänger med den nu!

Lunchpaj
Skönt att fylla frysen med lite luncher och då är ju paj super = 6 luncher. Testade en ny pajdeg med sesamfrön vilket var super. Mycket likt vanlig pajdeg och mindre söt. Jag fyllde pajen med lite spenat, röd paprika, lök, champinjoner och såklart mycket lagrad ost…
5 av 5

Kesobröd
OH MY GOOOOD vad gott!!!! Smakar precis som vanligt vitt bröd fast godare :)… Man blir även mättare så en dubbelmacka räcker gott och väl med lite smör och lagrad ost på! Superenkelt är det också vilket är en klar bonus. Jag hann baka tre satser i veckan, första enligt receptet, andra med hackade hasselnötter och chiafrön och tredje med chiafrön och sesamfrön ovanpå. Går helt utmärkt att frysa och att rosta. Jag skär upp brödet i mindre bitar och delar dem på längden innan jag fryser.
5+ av 5

Granola
Jag är lite förälskad i granolan tror jag – jag nästan drömmer om den. Så en ny sats fick det bli på fredagskvällen så jag hade en färskt till lördagsfrullen. Denna gång gjorde jag med kanel och kardemumma vilket också var SJUUUUUKT gott… Toppade den med lite rostade kokosflakes när den svalnat – LYX.
5 av 5

Chiapudding
På helgerna behöver ju barnen ha i sig lite mellis emellanåt. Och är lite trött på att fixa mackor eller bara skära upp frukt. Testade därför lite pudding som ett lyxigare alternativ. Var lite skeptisk själv så därför fick barnen agera testpiloter! Det gick hem hos barnen och jag smakade lite och det var ok (lite svårt för den konsistensen).
3 av 5

