Vecka 53/1 * 1 jan – 10 jan

Ok första dagarna i LCHF-land. Vi började ju dag 1 på året vilket tekniskt sett var V.53 så jag slår ihop alla tio dagarna till en vecka! Här har vi lite julledighetsfeeling kvar och en liten ledig onsdag mitt uppe i allt, inte dumt alls!

 V.53

Fredag: Kyckling i dragon och baconsås
Dennis första recept han valde och den innehåll både blomkål och svamp!!! Väldigt överraskad och imponerad satte jag mig vid dukat bord och njöt. Himmelskt gott var det och jag har aldrig ätit stekt blomkål som var överraskande söt i smaken.
5 av 5

Lördag: Delifresh Low carb mål
Dag två på experimentet blev ute mat gånger två! Vi åkte till Kokpunkten och badade hela dagen med barnen och så det fick bli lunch på badet (varsin kycklingsallad) och sedan svängde vi förbi Max på vägen hem. Där testade vi för första gången deras Hamburgare utan bröd och det var en glad överraskning över hur god och mättande den var. En fördom bortslagen! Till den tog Dennis en bönsallad och jag tog minimorötter.
4 av 5

Söndag: Chili cheese paj 
Nu var det dags för PAJ! Jag ÄLSKAR paj och höll tummarna hårt för att pajdeg skulle gå att göra på LCHF vis. Jag gjorde dubbelsats för paj är super att frysa in och ha som matlåda! En blev enligt receptet och en blev med ost och skinka (till barnen). Men Chilin var lite blyg så barnen hade lätt kunnat äta den. Pajbotten blev lite väl söt och smörig men annars var det god!
4 av 5

V.1

Måndag: Paprikasoppa
Veckans vegetariska middag blev en paprikasoppa som vi aldrig tidigare har ätit. Det vart tyvärr ingen hit hos någon av oss. En mycket söt och annars smaklös soppa som tog lite extra lång tid att göra. 
2 av 5

Tisdag: Thaimiddag
Att ge bort ett matlagningkit i julklapp till släkt är väldigt givande när man blir bjuden på maten efteråt. Mycket uträknande av oss! 😉 Dennis bror Oscar och hans tjej Ellinor bjöd lilla familjen på thaiafton med kyckling i röd curry med kokosmjölk. OJ vad gott det var och det gick mycket bra med minimalt med ris!!!

Onsdag: Smörstekt torsk och blomkål
Det här är ju helt magiskt! Godaste äggsåsen jag ätit! Ungarna älskade maten (de fick lite potatis också) och fisken sa bara slurp! Dennis körde fisken i ungen denna gång och det vart mycket saftigt. Kan tänka mig att köra denna varje vecka! 🙂
5+ av 5

Torsdag: Morotsspaghetti med köttfärssås
Idén kom till av detta recept. Sedan gjorde Dennis sin egna variant som mer var lik hans vanliga köttfärssås. Morotsspagettin blev god och ungarna gillade formatet. Däremot blev den lite överkokt om ni frågar mig så jag kommer mer blanchera den nästa gång!
5 av 5

Fredag: Chicken Alfredo med tagliatelle
Fredag i vår familj är oftast likställt med kyckling så det kan vi ju inte rucka på! Enkel kycklingrätt med god sås. Tagliatellen som är gjort på ägg, färskost och fiberhusk blir kanske inte direkt pastalik utan lite hårdare. Men det var god smak och kommer testas igen. Såsen var beroendeframkallande…
4 av 5

Lördag: Köttgryta med tillbehör
Hemma hos mamma och pappa på lördagsmiddag med syrran och hennes familj är inte helt fel. Att sedan få bli bjuden på mammas underbart mustiga och goda köttgryta med korv är ju superlyxigt. Vi tog med lite blomkål och så hade mamma svamp, broccoli och hemmagjord svartvinbärsgelé som tillbehör. MUMS! Sedan blev det efterrätt och vi unnade oss lite vispad grädde med frukt. Att avstå från vaniljglassen gick bättre än förväntat! 😉

Söndag: TACO
Elsa 5 år älskar tacos och var mycket bestämd på att vi skulle äta det. Så varför inte testa tacos LCHF-style med hemmagjorda ”bröd” och tacokrydda. Barnen ÄLSKADE tacobröden eller PANNKAKORNA som de kallade dem. Jag höll med om att det var pannkak eller omelett stuk på dem och var väl inte lika förtjust. Men varför inte bara en fin sallad till? Bröd behövs ju inte direkt kan jag tycka!
4 av 5

Övrigt under veckan
Det är ju inte enbart middagar som görs här hemma! Vi äter lunch på helgen, bakar lite och ibland blir det lite lunchlådekäk som åker in  i frysen till dagar då man saknar låda! Nu i början är det många recept man vill testa och den här veckans recept blev följande.

Glutenfria pannkakor med kokos och husk
Lunch på helger här hemma är oftast snabbt och enkelt som pannkakor. Och hela familjen är lite frälsta i rätten så det här var lite pirrigt att testa. De var väldigt svårhanterliga i pannan och det tog ett tag innan jag lyckades få dem lagom gyllene och fina. Tricket insåg jag efter halva smeten var at sänka värmen och ha TÅLAMOD…Men oj vad det var värt tiden! Extremt goda blev dem nämligen och hela familjen jublade! Serverade med vispad grädde (med en nya vaniljsocker) och lite uppvärmda hallon från frysen.
5 av 5

Kesoplättar
Test nummer två som ska stilla vårt pannkaksbehov. Dessa var också mycket uppskattade och goda – dock inte lika ”söta” som de med kokos. Bara som de var kände man kesons lite sura smak men med lite varma hallon och grädde smakade det super. Dessa plättar kan man lätt servera som förrätt med lite räkor, bacon eller stenbitsrom.
5 av 5

Äggmuffins med skinka och soltorkade tomater
Onsdagens lediga dag spenderades på skridskobanan och pulkabacken. Dock var det mycket kallt och att sitta i solen och njuta av en lunchpicknick gick inte direkt. S det var bra att jag slängde ihop lite muffins som vi kunde sluka snabbt och sedan åka hem till värmen igen! Här fick barnen varm choklad att värma sig med och då saknade jag en varm dryck att ha med på picknick… Är inte supersugen på att dricka te i pulkabacken… Får leta vidare!
4 av 5

Formfranska / Formbröd LCHF
Bröd är något jag kommer sakna så nu är det bara att kavla upp ärmarna och baka olika recept tills jag lyckas hitta ett substitut! Det här blev ett helt ok bröd som jag skivade upp och rostar. Perfekt att ha i frysen! Däremot tycker jag själv att det är lite för svampigt och sockerksaktigt (mycket mandelmjöl). Nästa gång ska jag testa att slänga i lite tuggmotstånd och se om det blir bättre!
4 av 5

Granola
Frukostvanan jag har är att äta på första rasten på jobbet 8.30. Det innebär att ha något smidigt att plocka fram och tidigare har jag kört stenhårt på två hårda mackor med smör och ost. Nu gäller det att bryta mönster och testa nytt! Då blev det en granola som jag äter med en fet naturell yoghurt (grekisk eller turkisk). Och Granolan smakar sjukt gott och man blir mätt utan problem.
5 av 5

Kommentera

